Facebook arata informaţii despre siturile de ştiri pentru a combate „știrile false” adică „fake news”
În urma pretinselor acuzaţii ca prin intermediul FaceBook şi a unor ştiri false a fost influențată campania electorala din US. Facebook a început încă din toamnă anului 2017 testarea unei noi aplicaţii care ar trebui să combată „Fake News -ul”. Este vorba de un „buton” suprapus articolelor de ştiri distribuite, care oferă mai multe informaţi despre situl respectiv. Pe parcursul anului 2018 Facebook a încercat să afle ce alte informaţii pot duce la validarea unei postări ca fiind „de încredere” şi a elimina diverse confuzii. Astfel treptat treptat au introdus pe lângă vârsta sitului şi alte articole similare ale aceluiaşi sit, şi informaţii despre compania de ştiri luate direct de pe Wikipedia, data exactă a primei distribuţii a articolului respectiv pe Facebook, şi harta cu ţările unde a mai fost distribuit articolul respectiv.
Nu totul e „OK”
Deşi la prima vedere această funcţie pare a fi foarte bună există şi o latură întunecată a ei. În primul rând utilizatorul este învăţat, dresat dacă vreţi, să i se spună ce ştiri sunt de încredere şi care nu sunt. Iar el să accepte acest lucru ca absolut normal. Observăm de exemplu; cunoscută publicaţie online „Ziarişti Online” nu primeşte „buton” cu nici un fel de informaţie. Dar nici alte publicați online mai mici.
Parte a algoritmului care te face sau nu eligibil pentru „buton” este dacă ai pagina pe wikipedia. Aici avem o mare problemă. Conform datelor culese de pe wikipedia televiziune neo-marxista Digi24 ar fi „un post de televiziune de știri independente„. Alte date prezentate sunt extrase de pe Whois.Icann
Aparent nu prea poţi căpăta „buton” cu „mai multe informaţii” dacă nu ai „Pagina Oficială” pentru a primi pagina oficială trebuie să te înregistrezi la Facebook ca pagină a unui sait legitim. Cererea noastră, de exemplu, a fost respinsă instantaneu deşi suntem înregistraţi oficial pe domeniile Ro şi Com.
Momentan funcţia pare bună, dar deschide o cutie a pandorei cu tot felul drăcuşori. Devine posibil ca într-un viitor nu foarte îndepărtat anumite situri să primească „buton” cu „ATENŢIE! sit care distribuie fake news”. Sau chiar linkurile anumitor situri, fără „buton”, sa fie excluse total de pe platformă. Cel mai periculos rămâne obişnuirea oamenilor cu un anume tip de comoditate. „– Nu mai e nevoie să verific informaţiile că am o „aplicaţie” sau „o funcţie” care o face asta pentru mine„.
Fake News nostru vs „Fake News” lor
Adevărata lupta „informaţională” a viitorului nu va fi o lupta despre despre cine răspândeşte „Fake News” ci despre cine reușește să convingă ca informaţiile, sale sunt corecte si ale adversarul sunt „Fake News”. Dacă in timpul războiului din Serbia au fost americanii cei care au răspândit „Fake News” că doar sârbi ortodoxi au comis crime, asasinarea fostul spion rus Serghei Skripa, a dus războiul informaţional la un cu totul alt nivel. Ruşi i-au acuzat pe englezi, practic de Fake News, insinuând ca Serghei Skripa a fost asasinat pentru a compromite Rusia.
În acest scenariu o persoana poate sa deţină toate adevărurile posibile iar adversarul sau, sa nu facă nimic altceva decât sa ii pună eticheta de distribuitor de „Fake News”.
Dogaru Victor Razboiul Informational
Fii primul care comentează