Cum sunt manipulați romanii prin SONDAJE

Manipularea secolului 21 - SONDAJELE

Romanii sunt manipulați prin SONDAJE
Romanii sunt manipulați prin SONDAJE

Cum sunt manipulați românii prin SONDAJE DE OPINIE

 Un fapt puţin cunoscut celor care nu au urmat cursurile unei facultăţi de ştiinţe politice sau matematică şi statistică este că sondajele pot constituii cea mai importantă manipulare a timpurilor moderne. La facultăţile de profil există cel puţin un seminar în care se discută aceste aspecte, referitoare la sondaje, aspecte total necunoscute publicului larg.

 Astfel nu e vorba de sondajul în sine, ci de numeroase alte aspecte care foarte rar vor fi amintite de cei care prezintă sondajul. Printre acestea putem enumera:

  1. Cine a făcut sondajul ?
  2. Cine a comandat sondajul ?
  3. Când a fost făcut sondajul?
  4. Pe ce segment de populaţie ?
  5. Care a fost vârsta respondenţilor ?
  6. Cum au fost formulate întrebările ?
  7. Care au fost toate întrebările ?

Când, cum, de ce ? … sondaje

 Este un fapt demonstrat că respondenţi vor da răspunsuri aproape total diferite în funcţie de modul în care este formulată întrebarea sau de perioada în care a fost făcut sondajul. Deşi toate companiile care fac sondaje se jura că nu …, s-a constatat că miraculos întotdeauna contează cine a comandat sondajul.

Un sondaj realizat într-o perioadă oarecare a anului care urmăreşte să afle „opină” cetăţenilor legată de introducerea pedepsei capitale va avea cu totul al rezultat ca un sondaj făcut imediat după o crimă monstruoasă care s-a bucurat de notorietate publică.

La fel un sondaj privind intenţia de vot va avea un rezultat radical diferit dacă va fi făcut la scurt timp după ce un politician a fost acuzat sau condamnat de ceva scandalos. Cei care se ocupă de statistică ştiu foarte bine aceste amănunte şi de multe ori manipulează naivii fără nici o ruşine.

 Toate aceste variante sunt demne de luat în calcul plecând de la premiza că sondajul este făcut în limitele corectitudinii şi că cei care vor prezentă sondajul vor fi de-asemenea corecţi. Din păcate în România principalele case care fac sondaje sunt subordonate politic, acesta este un fapt cunoscut pe care îl poate investiga toată lumea pe google. Nu acesta este scopul articolului de astăzi ci modul în care a fost prezentat sondajul Curs din 12-17 decembrie 2019. Aici avem dovada ca românii sunt încă manipulați prin sondaje.

Sondajul Curs din 12-17 decembrie 2019

 Sondajul a avut evident mai multe întrebări, fiecare agenţie de ştiri a prezentat ce întrebare a dorit, titrând fie că este Iohannis se bucura de popularitate, fie ca sondajul este dezamăgitor pentru Iohannis. S-a scris fie ca PNL este pe val, fie ca PNL primeşte o lovitură grea prin faptul că romanii nu mai vor alegerii anticipate.

Sondajul cel citat de toată lumea

 Sondajului CURS din luna decembrie, stabilea că dacă atunci ar fi fost alegeri PNL ar obține 35%. În ciuda titlurilor bombastice rezultatul este prost pentru PNL ţinând cont de campania puternică de care s-au bucurat liberali şi care i-au prezentat ca o „alternativă” la „ciuma roşie”.

 PSD, ar obține, în aceleaşi situaţie 31% din voturi, este semnalul ca PSD începe să se redreseze odată ce au ajuns în opoziţie (pentru asta nu era nevoie de sondaj). USR ar obține doar 14% fapt ce semnalează o scădere datorată ultimelor declaraţii belicoase ale lui Caramitru despre biserica şi poporul român. USR nu a făcut nimic în ultimul timp, nici bine nici rău, concluzia logică este că avalanşa de atacuri progresiste a scârbit electoratul.

 Mult aplaudatul Pro România este cotat doar 6%, iar basistul PMP cu 5%. În schimb, suntem informaţi că cei de la UDMR va obţine doar 4% adică sub pragul electoral, fapt care nu trebuie să bucure pe nimeni că oricum UDMR sunt ajutaţi an de an de toate partidele să intre în parlament. ALDE, ar urma să obţină doar 4% şi să nu mai intre în parlament, au trădat PSD-ul degeaba, Tariceanu nu convinge pe nimeni.

Potrivit CURS, 44% dintre respondenţi ar dori organizarea de alegeri anticipate, în timp ce 39% nu ar fi de acord cu măsura preferată de Iohannis, restul nu are o opinie, asta înseamnă că majoritatea nu doresc alegeri.

ScreenShot 20200105053438 300x188 - Cum sunt manipulați romanii prin SONDAJE

Presa din românia după cum se vede şi în poză de mai sus a preferat să „interpreteze” sondajul spre a genera o opinie într-o anumită direcţie.

Dacă spui sondaje, spui in fapt MANIPULARE

 În lumea specialiştilor există cel puţin două studii în care s-a demonstrat că expunerea unor subiecţi la nişte informaţii tip „sondaje” este un factor capabil să le influenţeze opinia.

Efectul Cumulativ

 Psihologii Matthew Salganik şi Petere Dodds au făcut un studiu în 2006 ce avea să fie cunoscut că Efectul Matthew sau Efectul Cumulativ. În acest studiu au participat 14.000 de voluntari înscrişi pe un sit, respectivii au fost împărţiţi în două grupe şi puşi să descarce, asculte şi să voteze nişte cântece. Subiecţi din prima categorie nu puteau să vadă decât numele cântecului, cei din categoria a doua vedeau şi un număr fals de descărcări pentru anumite cântece. În mod evident cei din categoria a doua au fost influenţaţi de numărul de descărcări pe care doar ei le vedeau.

Vezi mai multe aici:  Why Candidates Really Get Ahead

Influenţa Majorităţii vs Influenta minorităţii

 Mai mulţi psihologi au efectual două experimente în anul 2007 apoi şi-au publicat studiul în „journal of experimental social Psychology”. Rezultatul este că există două feluri de a influenţa unui grup, via majorităţii sau via minorităţii, majoritatea influenţează prin conformitate în timp ce minoritatea influenţează prin convertire.

Sondajele întotdeauna reflecta o opinie mai mult sau mai puţin influenţată de majoritate, o opinie pe care o mare parte a oamenilor nu o vor duce până la capăt. Este ce se consideră că s-a întâmplat în cazul alegerii lui D.Trump care, la momentul alegeri sale, se confruntă cu o campanie mediatică agresivă, astfel putini cetăţeni recunoşteau că vor să voteze cu el. Totuşi la urne marea majoritate a celor afectaţi de campanie ar fi decis totuşi să voteze cu el „împotriva tuturor predicţiilor”.

Studiul de la Birmingham

Studiul principal făcut în 2007 la Universitatea din Birmingham, Anglia era despre un subiect extrem de sensibil, eutanasia. Un grup de studenţi au primit un sondaj care anunţa că 80% sunt în favoarea eutanasiei, grupul doi au primit un alt studiu care preciza că doar 20% sunt pentru.

Majoritatea celor care s-au declarat pentru eutanasie după ce au citit sondajul „majoritar” la o chestionare ulterioară au arătat că nu sunt dispuşi să meargă până la capăt în această privinţă. În schimb majoritatea celor care şi-au exprimat opinii pro eutanasie după ce au citit studiul minoritar s-au declarat ulterior dispuşi să meargă până la capăt.

Mai multe aici: Majority and minority influence and predictions of behavioral intentions and behavior

Din nou s-a demonstrat că „sondajele” sunt capabile să schimbe opinia, dar şi că ele au efect slab care nu este de durată. Între noi fie vorba șanța pierdută de PNL şi USR că nu au declanşat anticipatele imediat după realegerea lui Iohannis, dar trenul acela e pierdut … Cele două studii au demonstrat şi că atunci când o opinie a minorităţii ajunge să influenţeze această este de durată.

De reținut

 În concluzie sondajele sunt nesigure şi sunt folosite spre a manipula, între noi fie vorba, toată lumea ştie asta, politicienii, ziariştii, vedete, mai puţin cetăţenii.

SURSE:

# Gandul

Sondaj dezamăgitor pentru Iohannis la început de an. Câţi români susţin teza alegerilor anticipate

# Stiri pe surse

SONDAJ CURS – PNL stagnează, PSD este în revenire de formă. USR a luat-o pe tobogan

# Antena 3

Sondaj de ultimă oră! Ce cred românii despre Klaus Iohannis

P.S. – a se vedea cat de diferit este prezentat același sondaj

***

Razboiul informational

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*